, , ,

Skal man træne til Caminoen?

Et spørgsmål jeg ofte støder på i forhold til at skulle afsted på Camino er:

“Skal jeg træne til min Camino?…”

Dette er et utroligt svært spørgsmål at svare på, for det er jo ikke til at vide hvilken fysisk form folk der stiller dette spørgsmål er i. Det bedste svar er nok at det vil være en rigtig god idé at gøre det, men at det er ikke en betingelse for at tage afsted.

At gå en Camino er utroligt hårdt fysisk, men vi mennesker er jo skabt til at gå på vores to ben. Nu til dags benytter vi os bare af alle mulige moderne transportmidler til at transportere os fra A til B, men vores krop er stadig skabt til at gå. Nogle gange skal den bare lige lære det igen, og det kommer den helt automatisk til som dagene på Caminoen skrider frem.

Som Claus Steensbeck siger i Vejen er målet: “Man bliver til en gåmaskine…” 🙂

Hvis du ikke har mulighed for at træne så bare rolig:

Man kan sagtens vælge at tage afsted på Camino uden at træne til det, og uden at være i særlig god form. Så skal man blot ikke forvente at gå de helt store distancer i starten af Caminoen, men i stedet langsomt bygge flere kilometer på hen ad vejen.

Selve Caminoen træner faktisk lynhurtigt en op til at gå længere for hver dag der går, og efter ca 10 dages vandring er man utroligt nok begyndt at komme i ret god form, og nu kan man gå fantastisk langt uden at blive så træt som man blev i starten.

Bakkerne og stigningerne begynder også at bliver lettere, og man vil opdage at man ikke har brug for nær så mange pauser når det bare går opad og opad.

Hvis du har mulighed for at træne så bør du gøre det:

Der er god grund til at træne hjemmefra, og forberede sig på turen. Ikke kun fordi det vil gøre vandringen en del lettere hvis man er i nogenlunde god form, men også fordi det vil mindske risikoen for overbelastning og skader.

Selv om man går nogle lange træningsture her hjemme i Danmark så vil det dog aldrig helt forberede en på det utroligt bakkede, og bjergrige, landskab som det meste af Spanien består af.

Hvis man skal gå Camino i sommermånederne så kan det også være svært at forberede sig på hvor hårdt det i virkeligheden er at vandre i 40-50 graders varme.

I forhold til udstyr giver det også rigtig god mening at gå nogle lange træningsture. De fleste går ud og køber nye sko eller støvler til deres Camino, og det kan være en rigtig god idé at gå dette nye fodtøj til inden man tager afsted.

Gå gerne nogle lange ture og find ud af om det er det rigtige fodtøj du har valgt. Er der noget der gnaver eller driller så kan du finde en løsning på dette med det samme.

Mange mennesker er heller ikke vant til at gå med støvler, og derfor kan de få skinnebensbetændelse. Dette sker for mange unge mænd når de skal ind og være soldater, og det er præcis det samme der sker når man pludselig hiver et par store støvler med på Caminoen. Derfor bør man gå i sine støvler hver dag inden man tager afsted så man vender sig til dem.

Det kan også være rigtig fornuftigt at gå lange træningsture med rygsæk på, så man kan vende sig til at have vægten på ryggen, og så man samtidig kan finde ud af hvordan man bedst justerer sin rygsæk så den sidder som den skal. Det er også her man kan få en fornemmelse for om man har taget for meget med, og om der måske er noget man kan undvære for at komme ned i vægt.

Hvordan man vil træne, og hvor meget man vil træne, må være op til den enkelte pilgrim.

Dansk Vandrelaug og Foreningen af Danske Santiago Pilgrimme arrangerer ofte vandreture i det Danske land som man kan deltage i.

Der er også masser af forslag på nettet til træningsplaner man kan følge hvis man Googler på det.

Jeg har dog fundet en træningsguide på Engelsk, der virker rigtig fornuftig og gennemtænkt, så den vedhæfter jeg her.

Download “Training-for-the-Camino.pdf” Training-for-the-Camino.pdf – Downloadet 4123 gange – 1 MB

Hvis du har en mening, et forslag, eller noget god erfaring omkring Camino træning så smid gerne en kommentar. Denne artikel er skrevet ud efter mine egne erfaringer omkring emnet.

Kommentarer

Skriv et svar

Loading…